لوازم آرایش

یه سفر توی زمان با آرایش !

یه-سفر-توی-زمان-با-آرایش

از غارنشینی تا همین الان که داری اینو می‌خونی، آدم‌ها همیشه دنبال راه‌هایی برای خوشگل‌تر شدن بودن. آرایش هم یه جور ابزاره که توی این مسیر پر پیچ و خم، بهمون کمک کرده که خودمونو بهتر نشون بدیم و از زیبایی‌مون لذت ببریم. حالا بیایید یه سفر توی زمان با آرایش رو با هم تجربه کنیم.

اصلا آرایش کردن از کجا شروع شد ؟

مصر باستان: مصری‌ها عاشق آرایش بودن! از سرمه برای چشم‌ها و خط چشم، از حنا برای رنگ مو و ناخن، و از پودر سرب برای روشن کردن پوست استفاده می‌کردن. تازه آرایش برای اون‌ها یه جور مراسم مذهبی هم محسوب می‌شده و فکر می‌کردن که خدایان رو خوشحال می‌کنه.

یونان و روم باستان: توی یونان و روم باستان هم هم خانم‌ها و هم آقایون آرایش می‌کردن. خانم‌ها از سفید کننده برای روشن کردن پوست، رژگونه برای رنگ دادن به گونه‌ها و سرمه برای تیره کردن مژه‌ها و ابروها استفاده می‌کردن. آقایون هم از روغن‌ها و لوسیون‌ها برای نرم و براق شدن پوست خودشون استفاده می‌کردن.

قرون وسطی و رنسانس:
  • قرون وسطی: توی این دوره، کلیسا آرایش رو یه جور وسوسه شیطانی می‌دونست و خیلی محدودش کرده بود. با این حال، بعضی از خانم‌ها قایمکی آرایش می‌کردن.
  • رنسانس: خوشبختانه، با اومدن رنسانس، آرایش دوباره محبوب شد. خانم‌ها از پودر سفید کننده برای روشن کردن پوست، رژ لب قرمز برای رنگ دادن به لب‌ها و سایه چشم برای جذاب‌تر کردن چشم‌ها استفاده می‌کردن.
قرن 19 و 20:
  • قرن 19: با اختراع ریمل و کرم پودر، آرایش یه جور دیگه متحول شد. توی این دوره، خانم‌ها دنبال یه ظاهر طبیعی‌تر بودن.
  • قرن 20: دیگه آرایش فقط برای خوشگل‌تر شدن نبود، یه ابزار قدرتمند برای بیان خود هم شده بود. خانم‌ها از آرایش برای خلق ظاهرهای مختلف، از فریبندگی دهه 20 تا جسورانه بودن دهه 60 استفاده می‌کردن.
مصر
آرایش-مدرن

امروزه چی خبره؟

امروزه دیگه هیچ قانونی برای آرایش وجود نداره! از رنگ‌های طبیعی و ملایم تا جیغ و غیرمعمول، هر زنی می‌تونه با آرایش، یه استایل خاص و منحصر به فرد برای خودش داشته باشه.

چند نکته جالب:
  • توی طول تاریخ، از مواد عجیب و غریبی مثل سرب، زغال و حتی فضله پرنده برای آرایش استفاده می‌شده!
  • توی بعضی از فرهنگ‌ها، آرایش نشونه‌ی موقعیت اجتماعی بوده.
  • هنوز هم توی بعضی از نقاط دنیا، آرایش برای زن‌ها یه چیز تابو محسوب می‌شه.

خلاصه که هرجایی یه وضعیتیه

 

آرایش در ایران:

جالبه بدونید ایران هم سابقه‌ی طولانی توی آرایش داره. از زمان‌های باستان، خانم‌ها از حنا، سرمه و سفیداب برای آرایش استفاده می‌کردن. توی دوره‌های مختلف تاریخی، آرایش تحت تاثیر فرهنگ‌ها و مذهب‌های مختلف قرار گرفته. امروزه، خانم‌های ایرانی توی آرایش خودشون از تنوع زیادی استفاده می‌کنن و از برندهای ایرانی و خارجی برای زیباتر شدن خودشون بهره می‌برن.

حرف آخر این که ... 

آرایش یه سفر جذاب توی تاریخ بشره. از ساده‌ترین شکل‌هاش تا پیچیدگی‌های امروزی، آرایش همیشه یه انعکاس از تمایل همیشگی انسان‌ها به زیبایی و خودبیانگری بوده.

منابع :

مدیسه

حیات پرفیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *